Denne guitar blev lavet på Fujigen-Gakki fabrikken i Japan, 1984.
Siden da har den undergået en del modificeringer og udskiftning af hardware, inden den landene på arbejdsbordet hos Musik Mekanikeren, fordi den simpelthen ikke kunne mere og bare trængte til en kærlig hånd.
Al elektronik i guitaren (potmetre, switches) var så godt som færdigt og der skulle derfor gøres noget nyt - i form af komplet genlodning af et standard Stratocaster layout.
"Problemet" var blot at alle disse komponenter og switches havde efterladt en masse huller i guitarens overflade - huller som en almindelig Strat-slagplade ikke kunne dække!
Herfra var der to muligheder: Enten skal hullerne fyldes ud og hele kroppen skal omlakeres, eller en specialtilpasset slagplade skulle fremsilles.
- Jeg valgte at gå med sidstnævnte metode, da det påvirker guitarens "originalitet" mindst muligt, og man kan bevare den oprindelige lak (med alle dens ridser, dings osv.) som fortæller rigtig meget om denne guitars historie - på trods af at en anderledes slagplade vil give guitaren et helt nyt udtryk.
Nedenfor kan du se hele processen denne utroligt lækre Squier Stratocaster har gået igennem, for at komme op og spille sit ypperste igen, i et nyt "flashy" design :-)
Sådan så denne overdrevent modificerede Stratocaster ud, da den først kom til Musik Mekanikeren.
Knapper og switches er godt, meeen.. :-)
Denne guitar skulle blive et projekt for at få den tilbage i så "Stratocaster-agtig" stand som muligt - på trods af custom slagplade som taktisk skulle udtænkes rigtigt, i forhold til de eksisterende huller.
Derudover skulle elektronikken gennemgåes, en ny nut skulle tilslibes, båndene poleres og guitaren generelt bare have en kærlig hånd.
Stratocasteren er en "Contemporary Series" - en serie af lidt anderledes designede Stratocastere (uden slagplade!) fra Fenders Japanske Fujigen-Gakki afdeling, tilbage i 1984.
Den tidligere ejer havde herudover fået loddet en masse ekstra mini-switches og en Telecaster control-plate monteret som ekstra udstyr. Dette har selvfølgelig resulteret i en masse ekstra huller, som dengang skulle bores i kroppen.
Guitaren har på et tidspunkt været "opgraderet" med en locking-nut (ala Floyd-Rose) men er så på et tidspunkt i den levetid blevet pillet af igen.
Der er dog tydelige spor efter modificeringen, da sådan en nut kræver noget ekstra plads!
Efter udfræsning af pick-up cavities er design-processen af den nye slagplade klar til at gå i gang.
Jeg starter med at tage et kraftigt stykke karton og herefter skiftevis tegne den nye slagplade som en krydsning mellem en Stratocaster-slagplade, en P-bas slagplade samt mit eget lille touch :-)
Alt imens dimensioner og afstande mellem huller og skruer på guitaren hele tiden bliver brugt som reference til det endelige design.
Med en skabelon på den kommende slagplade i hånden kan jeg nu tegne det endelige design op på det materiale som slagpladen skal skæres i - Her har jeg valgt en Vintage Red Tortoise.
En grov udskæring bliver i første omgang gjort med båndsaven - dette minimerer mængden af materiale som fræseren skal "spise" sig igennem.
Første test-fit af den "færdige" slagplade.
De fleste havde nok været tilfredse med denne, men efter at se det færdige resultat "live" på guitaren, syntes jeg personligt at den meget røde farve og dens kratige swirls "forstyrrede" resten af guitarens udtryk & helhed for meget - Slagpladen skaber simpelthen for meget uro!
Jeg beslutter derfor at starte helt forfra, i et nyt materiale som, forhåbentlig, komplimenterer resten af guitaren bedre :-)
Alle forbindelser bliver loddet og en stelforbindelse bliver først rundt med et "braided cable".
Den nye EMG Pick-Up kræver et 9V batteri for at fungere, så dette skulle også loddes ind i systemet.
Heldigvis er der rigeligt med plads i kontrolkammeret på grund af netop denne Stratocasters' design, så batteriet kan nemt ligge her uden yderligere indgreb.
Inden jeg monterer strenge, lægger jeg mærke til at headstocket ser godt "slidt" ud.
Jeg elsker, at man kan se på en guitar at den har en historie bag sig. Jeg elsker road-wear, patina, små dings and dongs - eller hvad du nu vil kalde det - men dette headstock har været udsat for et eller andet, så det bare er fyldt med grimme ridser!
Derfor får den en hurtig tur med et let slibemiddel, simpelthen for lige at fjerne det værste og give lakken lidt glød tilbage :-)
Samtidig med at headstocket får en tur, udskifter jeg også alle skruer på bagsiden som holder mekanikkerne på plads. Jeg udskifter fra den øverste type (flad-kærv) til den nederste type (alm. stjerne-kærv), som er mere standard for denne type mekanik.
Der er på et eller andet tidspunkt blevet udskiftet til nogle andre typer mekanikker (se de ubrugte huller i træet) og herefter skiftet tilbage igen til de mekanikker som guitaren er født med.
Denne Stratocaster er nu igen klar til at producere en masse lækkert musik, dog med et mere standard Stratocaster layout, præsenteret i en lidt anderledes form :-)
Guitaren spiller helt utroligt flot og resonant , og fra første akkord er det tydeligt at mærke at her er tale om en virkelig velproduceret guitar, på trods af at det er en "Squier Stratocaster"